Vickes boklåda

Koka björn

Av Viktoria - 2019-05-12 12:53

Till bokcirkeln sist hade en av mina härliga bokvänner valt Koka björn av Mikeal Niemi. Jag hade boken hemma sedan tidigare då jag fått den av en annan läshungrig vän. Det var bara det att när jag skulle börja läsa den kom jag inte in i den trots flera, icke så ihärdiga, försök. Men när jag väl kom in i den, och dessutom fick höra att alla resterande sex i bokcirkeln tyckte den var mycket bra, kunde jag inte lägga ifrån mig den. 

Koka björn utspelar sig under sommaren 1852 i trakterna kring Kengis i Tornedalen. Huvudpersoner i romanen är en excentriska prost och samepojkan Jussi som prosten hittat vid en vägkant och tagit under sina vingars beskydd. Prosten är väckelsepredikant och har fått stora delar av trakten frälst, men inte alla är positiva till pastorns framfart. Under den här sommaren försvinner en av traktens pigor när hon är ute på vall med gårdens kor. Länsman Brahe och Fjädringsman Michelsson är övertygad att flickan har blivit slagen av en björn, en slutledning de gör efter att ha undersökt platsen hon försvann ifrån. Prosten är av en helt annan uppfattning och börjar, likt Sherlock Holmes, undersöka platsen hon försvann ifrån. Det är också han som tillsammans med Jussi finner kroppen av den försvunna pigan och i lönndom undersöker kroppen och kommer fram till att det definitivt inte är en björn som varit framme. Detta viftas bort av Brahe som sätter igång en jakt på björnen som ska ha dödat den unga flickan. 

Jag vill inte berätta så mycket mer men det är en ganska spännande och framförallt intressant bok. En historielektion i väckelsen i Lappland, hur superiet förstörde så mycket, hur pastorn fick potatis att växa så lång norrut och hur samerna behandlades. En hel del hade jag en viss kunskap om men inte särskilt mycket om väckelserörelsen och dess omfång. 

Rekommenderar jag då denna bok, jo, det måste jag nog säga att jag gör. En annorlunda läsning som jag är glad att jag gjort. 


                                                 Koka björn   


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards