Vickes boklåda

HOMO SAPIENNE

Av Viktoria - 2019-06-09 10:54

Jag är med i Leopard förlags bokcirkel och denna gång har vi som deltar fått förmånen att läsa Homo Sapienne av den grönländska författaren Niviaq Korneliussen. En roman som utspelar sig Nuuk. Det här är vad jag skrev om boken i bokcirkeln:


Jag får en fantastisk upplevelse att ha fått läsa något ytterst modernt och nytt! Samtidigt som jag fått en inblick i det grönländska ungdomslivet som är precis som överallt annars i världen men samtidigt väldigt eget. Att få växa upp på en så isolerad plats, som är världens största ö, en del av Danmark och ändå inte. Att få följa flera ungdomars väg genom livet under en skärva av deras tid. En vacker historia skriven med ett otroligt vacker språk. Översättningen känns genuin. Relationerna i boken är röriga men det lägger sig mot slutet när man som läsare får förklaring på vilka alla är. Jag gillar verkligen den här boken och kommer att ge den till min sjuttonåring som jag tror kommer att gilla den också. Det känns som en bok som kan läsas över åldersgränser även om det är en bok om unga vuxna. Jag vill avsluta med att tipsa extra mycket om en av de vackra dikterna Korneliussen berikar sin roman med, den på sidan 50:

 

Wish I were with you, but I couldn't stay

Every direction leads me away

Pray for tomorrow, but for today

All I want, is to be home

 

                                            Läsexemplar och bild från förlaget

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards